عرصۀ سیاست محل امتحان همۀ مردم است؛ نه فقط سیاسیون
اگر جامعهای در امتحانات اجتماعی و سیاسی نمرۀ منفی بگیرد، بلا های اجتماعی پیش میآید و تر و و خشک با هم میسوزد!
عرصۀ سیاست محل امتحان همۀ مردم است؛ نه فقط سیاسیون
انتخابات_وامتحانات_سیاسی_جامعه –ج3
مهمترین و دشواترین امتحانات الهی از انسانها، که قلب انسان را آشکار میکند، در عرصۀ قدرت و سیاست و مواردی مثل انتخابات است
در امتحانات اجتماعی و سیاسی موضع «همه» مشخص میشود؛ کسی هم که سکوت میکند و حق را تنها میگذارد جزء خاذلین خواهد بود؛ مانند کسانی که حسین(ع) را تنها گذاشتند!
آیت الله بهجت(ره): هر روز واقعه کربلا تکرار می شود انسان باید مشخص کند که با حق است یا باطل(در محضر بهجت، ج 2، ص361)
اینکه هر کسی به چه کسی رأی میدهد، مهم نیست، ولی باید با یک محاسبۀ عقلانی و بدون حب و بغضهای نفسانی، بین خودش و خدا، حجت را تمام کند و فرد اصلح را پیدا کند.
در مدت باقیمانده تا انتخابات، باید روشنگری کنیم تا مردم بدانند که در معرض یک امتحان الهی قرار دارند
______________________________
بقعۀ_شیخ_طرشتی
استاد پناهیان:
امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: حکومتها محل امتحان مردان هستند «الْوِلَایَاتُ مَضَامِیرُ الرِّجَال» (نهجالبلاغه/حکمت441) وقتی آدمها در معرض قدرت قرار میگیرند، امتحان میشوند و آنچه در قلبشان هست، آشکار میکنند. امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: «الْقُدْرَةُ تُظْهِرُ مَحْمُودَ الْخِصَالِ وَ مَذْمُومَهَا»(غررالحکم/1153) قدرت، هم صفات خوب انسان را رو میآورد و هم صفات بد انسان را. قدرت فقط فاسدکننده نیست، بلکه متعالیکنندۀ روح مستعد هم هست. یک انسان خوب وقتی به قدرت میرسد، از نظر خوبی، به اوج میرسد. البته آدمهای بد هم وقتی وارد عرصۀ قدرت میشوند، به افراد رذلی تبدیل میشوند که حاضرند بالاترین جنایتها را انجام دهند.
امتحان عرصۀ سیاست و قدرت، فقط به مسئولین و سیاستمدارانی که در رأس جامعه هستند، مربوط نمیشود، بلکه تک تک افراد جامعه در معرض این امتحان هستند. مثلاً در صدر اسلام، یکدفعهای همۀ افراد جامعه، با ماجرای سقیفه یا بهواسطۀ درگیری با قاسطین و مارقین و ناکثین، مورد امتحان قرار گرفتند و حتماً موضع هر کس در این وسط مشخص میشود و بالاخره در یک جبههای قرار میگیرند.
به ائمۀ هدی(ع) «الْبَابُ الْمُبْتَلَى بِهِ النَّاسُ»(زیارت جامعه) گفته میشود، یعنی اهلبیت(ع) در جایگاهی قرار دارند که مردم با آنها امتحان میشوند. مثلاً #امام_حسین(ع) وسط میدان آمد و ندای «هل من ناصر ینصرنی» سر داد، و همه امتحان شدند. هر کسی که کنار کشید و کمک نکرد و گفت: «من نه سرِ پیازم نه ته پیاز!» اسمش جزء خاذلین ثبت شد و خاذلین هم در کنار قاتلین و غاصبین حق اهلبیت(ع) خواهند بود.
مهمترین امتحان الهی از انسانها، در عرصۀ قدرت و سیاست و موقعیتهایی مثل انتخابات است. اگر انسان در یک امتحان سیاسی، جبهۀ حق را تنها بگذارد، جزء خاذلین خواهد بود.
همۀ ما در عرصۀ سیاست امتحان خواهیم شد! اگر یک جامعهای در امتحانات اجتماعی و سیاسی، نمرۀ منفی بگیرد، بلاهای اجتماعی پیش میآید که شامل آدم خوبها نیز میشود، یعنی تر و خشک با هم میسوزند(أَنِّی مُعَذِّبٌ مِنْ قَوْمِکَ مِائَةَ أَلْفٍ أَرْبَعِینَ أَلْفاً مِنْ شِرَارِهِمْ وَ سِتِّینَ أَلْفاً مِنْ خِیَارِهِمْ؛ کافی/5/55)
مثلاً در اوائل انقلاب که لیبرالها در کشور حاکم بودند، مردم کمی آنها را تحمل کردند و علیه آنها زود قیام نکردند، آنوقت یک جنگ هشت ساله به مردم تحمیل شد و تعداد زیادی از جوانان ما را گرفت و خرابیهای زیادی پدید آورد.
امتحانهای سیاسی از امتحانهای عرصۀ عبادت و اخلاق فردی، مهمتر هستند. انحراف سیاسی هم مهمتر از انحراف در عبادت است. اصلاح در سیاست هم مهمتر از اصلاح در اخلاق فردی است؛ هرچند اخلاق فردی هم در عرصۀ سیاسی اثر میگذارد.
در این مدت باقیمانده تا انتخابات، باید در محافل معنوی و در تبلیغات دینی خودمان، آیات و روایات و نکات تاریخی را ذکر کنیم تا مردم بدانند که در معرض یک امتحان الهی قرار دارند. و هر کسی باید وظیفۀ خودش را در این عرصۀ سیاسی، انجام دهد.
اینکه هر کسی به چه کسی رأی میدهد، مهم نیست، ولی باید با یک محاسبۀ عقلانی، بین خودش و خدا، حجت را تمام کند و فرد اصلح را پیدا کند.
انتخابات_وامتحانات_سیاسی_جامعه - ج3 - 96.2.8