خود و خانواده خود را نگه دارید
یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکمْ وَ أَهْلِیکمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَیها مَلائِکةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یفْعَلُونَ ما یؤْمَرُونَ
ای کسانی که ایمان آورده اید! خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن مردمان (گنهکار) و سنگ ها هستند، حفظ کنید. آتشی که بر آن فرشتگانی درشت خو و سخت گیر نگهبانند و خدا را در آنچه فرمانشان دهد، نافرمانی نکنند و آنچه را فرمان یابند انجام دهند.
نکته ها
بهشت داد و فرمود: «ذلِک لِمَنْ خافَ مَقامِی وَ خافَ وَعِیدِ» بهشت مخصوص کسانی است که از مقام من پروا داشته و از وعده های عذاب من بترسند.
در روایات می خوانیم که شیوه حفظ بستگان از آتش دوزخ، امر به معروف و نهی از منکرآنان است که اگر قبول کردند، آنان را از آتش حفظ کرده ای و اگر نپذیرفتند، تو به وظیفه ات عمل کرده ای.
در روایتی می خوانیم : رحمت خدا بر کسی که به خانواده اش هشدار دهد که مراقب نماز و روزه و زکات و فقرا و ایتام و همسایگانتان باشید.
مسئولیت انسان در برابر خانواده :
- اهل خود را به نماز فرمان ده و بر آن پایداری کن.
-نزدیک ترین بستگانت را هشدار ده.
-فرزندم! نماز به پا دار و امر به معروف کن.
-زیانکاران واقعی کسانی هستند که خود و خانواده شان در قیامت باخته اند.
-مردان خدا در مورد خانواده دغدغه دارند و بی تفاوت نیستند.
-پیامبر، همواره خانواده اش را به نماز سفارش می کرد.
-امام علی علیه السلام می فرماید: به خود و خانواده تان خیر بیاموزید و آنان را ادب کنید.
-پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: همه شما نسبت به زیر دست خود مسئول هستید. مرد، مسئول خانواده اش، زن مسئول شوهر و فرزندش است.
-پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله می فرماید: همین که فرزندتان به هفت سالگی رسید، آنان را به نماز فرمان دهید و همین که نه ساله شدند، سخت گیری تا مرز تنبیه بدنی مانعی ندارد و بستر و رختخواب آنان را در ده سالگی جدا کنید.
پیامها
1- ایمان داشتن کافی نیست، حفظ آن از خطرات و آسیب ها مهم است. پس باید مراقبت کرد.
2- اولین گام در اصلاحات، اصلاح خود و بستگان و سپس اصلاح جامعه است.
3- ایمان به معاد و دوزخ، نقش مهمی در ایجاد تقوا و اصلاح خود و دیگران دارد.
4- تربیت دینی فرزندان، بر عهده مدیر خانواده است.
6- اولی ترین فرد به حفظ انسان، خود انسان است.
7- خودسازی شرط موفقیت در ساختن خانواده و جامعه است.
منابع
تفسیر نور، ج 10، ص127
تفسير نمونه، ج24، ص 285