مبارزه قهرآمیز باستمگران از شاخصه های انقلابیگری
وَ مَا لَكمُْ لَا تُقَاتِلُونَ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ وَ الْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَ اجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ وَلِيًّا وَ اجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ نَصِيرًا(75)
چرا در راه خدا و نجات بيچارگان از مردان و زنان و كودكان پيكار نمىكنند؟ بيچارگانى كه مىگويند بار الها ما را از اين سرزمين كه مردمش همه ستمگرند بيرون كن، و نجات بده، و از ناحيه خود سرپرستى بر ايمان بفرست، و يا از جانب خود يار و مدد كارى برايمان روانه كن (75).
برداشت:
1- از دیدگاه قرآن کریم، اصل در هدایت و اصلاح مفاسد و رفع موانع کمال انسانها، کاربرد روشهای فرهنگی و روشنگرانه و تبلیغی در یک فرآیند تدریجی و همرا با صبر و حوصله و تحمل است. إذهب إلی فرعون إنّه طغی
2- اما«دانه درشتها» با کاربرد روشهای مسالمت آمیز و فرهنگی اصلاح نخواهد شد
3- راز به کارگیری روشهای برخورد عملی و قهرآمیز با مفاسد این است که افراد و گروههای مفسد در جامعه، به دلیل منافع نامشروع خویش، حاضر به دست برداشتن از اقدامات فساد انگیزه خود نیستند وقتی حرکت اصلاحی در جامعه را با وجود فرعون متوقف میماند، با یک حرکت خشن و فیزیکی فرعون را حذف میکند: «فاغرقناه و من معه جمیعا» و حتی جسد مرده او را نیز بر آب باقی میگذارد تا از سنت الهی برای آیندگان نیز اخبار کند: «لتکون لمن خلفک آیة
4- مقاتله وکارزار با ائمه کفر تکلیف یک انقلابی است: «فقاتلوا أئمة الکفر إنّهم لاأیمان لهم»
5- گذشته از طواغیت، افراد و گروههایی نیز که به دعوت اصلاحی پاسخ مثبت ندهند و با آن از در ستیز و نبرد مسلحانه برخیزند به تعبیر قرآن از مفسدین هستند و با آنان نیز باید برخورد قاطع و عملی کرد «یا أیها النبی جاهد الکفار و المنافقین و اغلظ علیهم»
6- انقلابیون در برخورد با مفسدان و تبهکاران بایدبا قاطعیت کامل به اجرای حدود الهی وتعزیرات حکومتی بپردازد
إنّما جزاء الذین یحاربون اللّه و رسوله و یسعون فی الأرض فسادا ان یقتلوا أویصلبوا او تقطع أیدیهم و أرجلهم من خلاف.
«و لاتأخذکم بهما رأفة فی دین اللّه».