عالم ذرّ و پیمان فطرت
«و إذ أخذ ربّك من بنى ءَادم من ظهورهم ذرّیّتهم و أشهدهم على أنفسهم ألست بربّكم قالوا بلى» (اعراف،172)
خداوند در آیه فوق سخن از پیمانى مى آورد كه به طور سربسته از فرزندان آدم گرفته شده، نظر دوم در این خصوص شرح زیر است:
۲ منظور از این عالم و این پیمان، همان عالم استعدادها و پیمان فطرت و تكوین و آفرینش است؛ به این ترتیب كه به هنگام خروج فرزندان آدم به صورت نطفه از صلب پدران به رحم مادران كه در آن هنگام ذراتى بیش نیستند، خداوند استعداد و آمادگى براى حقیقت توحید به آنها داده است. هم در نهاد و فطرتشان این سرّ الهى به صورت یك حسّ درون ذاتى به ودیعه گذارده شده، هم در عقل و خردشان به صورت یك حقیقت خود آگاه.
بنابراین، همه افراد بشر داراى روح توحیدند و سؤالى كه خداوند از آن ها كرده به زبان تكوین و آفرینش است و پاسخ آن ها نیز به همین زبان است.
کتاب هزار و یک نکته از قرآن کریم