به چه کسانی باید رأی داد؟
⛔️به چه کسانی نباید رأی داد؟-بخش اول)
قرآن کریم: اقتصاد مردم نباید در دست افراد «سفیه» باشد!
مقدمه
یکی از شاخصه های دولت انقلابی، «عقلانیت» است. منظور از «عقلانیت» در این بحث، یعنی بکارگیری قوّه «عقل» در چگونگی اجرایی کردن دانسته ها و علوم مورد نیاز برای اداره امور کشور؛ و این با «علم» و «دانایی» متفاوت است. زیرا چه بسا فردی از علم بالایی برخوردار باشد، اما در عین حال در عرصه عمل و اجرا، از عقلانیّت لازم برخوردار نباشد. چرا که به فرموده امیرالمؤمنین (ع):
«ربّ عالم قد قتله جهله، و علمه معه لا ينفعه؛ بسا عالمى كه نادانى وى او را كشته است، و دانشى كه داشته سودى به او نرسانده است.» (الحياة (ترجمه احمد آرام)؛ ج1، ص130)
دو عرصه مهم بروز عقلانیّت مسئولین
اقتصاد
یکی از عرصه های تأثیرگذار، عقلانیت در عرصه اقتصاد است. این مسئله به قدری اهمیت دارد که خداوند متعال در قرآن کریم به مردم توصیه می کند که اموال خود را به دست افراد سفیه و بی عقل نسپارند:
«وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِياماً؛ و اموال خود را- كه خداوند آن را وسيله قوام [زندگى] شما قرار داده- به دست سفيهان نسپارید.» (نساء/5)
مفهوم مخالف این سخن قرآن کریم این است که اگر مردم، اموال خود و اقتصاد کشورشان را به دست مسئولین «سفیه» بسپارند، قوام زندگی شان به هم خواهد خورد. به عبارت دیگر، به هم خوردگی قوام زندگی مردم در هر زمانی می تواند یکی از نشانه های وجود مسئولین غیرعاقل و بی تدبیر در رأس امور اجرایی و اقتصادی کشور باشد.
۲سیاست خارجی
یکی از عرصه های مهم بروز عقلانیت، عرصه سیاست خارجی و مواجهه با دشمن است. برخلاف کسانی که سازش با دشمن و کوتاه آمدن در برابر او را «عقلانیت» و ایستادگی در برابر دشمن را «بی عقلی» و عملی «احساسی» می نامند، اتفاقاً باید گفت، فارغ از انبوه آیات قرآن و روایاتی که مسلمانان را به ایستادگی در برابر دشمن ترغیب می نمایند، «عقل» می گوید که ایستادگی در برابر دشمن تا زمانی که مأیوس شود، تنها را ایجاد امنیت و دستیابی به پیشرفت همه جانبه است. به عبارت دیگر، حتی اگر حکومتی غیراسلامی هم بخواهد با محاسبات کاملاً عقلانی درباره نوع مواجهه اش با دشمن تصمیم بگیرد، قطعاً راه «مقاومت» را برخواهد گزید تا به امنیت و پیشرفت برسد.
این همان مضمون روایت امیرالمؤمنین (ع) است که می فرمایند:
«مَن طَلَبَ السَّلامَة لَزِمَ الإِستِقامَة؛ هرکس می خواهد سالم بماند(امنیت داشته باشد)، باید استقامت ورزد.»
«السَّلامَةُ مَعَ الإستِقَامَة؛ سالم ماندن(امنیت)، همراه با ایستادگی است.»( میزان الحکمه؛ ج9، ص591)
رهبر حکیم انقلاب در این باره می فرمایند:
«آن کسانی که خیال کردند و خیال می کنند عقل اقتضاء می کند که انسان گاهی در مقابل دشمن کوتاه بیاید، امام درست نقطهی مقابل این تصور حرکت کرد. عقلانیت امام و آن خرد پختهی قوامیافتهی این مرد الهی، او را به این نتیجه رساند که در مقابل دشمن، کمترین انعطاف و کمترین عقبنشینی و کمترین نرمش، به پیشروی دشمن میانجامد.»(14/3/90)
«عقلانیت» اقتضاء می کند به دشمن فریبکاری که بارها فریبکاریش را ثابت کرده است، اعتماد نکنیم و فریب لبخندهایش را نخوریم. امیرالمؤمنین(ع) در نامه معروفشان به مالک اشتر نسبت به لبخند زدن و نزدیک شدن دشمن به قصد فریب، هشدار می دهند و می فرمایند:
«فَإِنَّ الْعَدُوَّ رُبَّمَا قَارَبَ لِيَتَغَفَّلَ فَخُذْ بِالْحَزْمِ وَ اتَّهِمْ فِي ذَلِكَ حُسْنَ الظَّنِّ؛ گاهى دشمن نزديك مىشود تا غافلگير كند؛ پس دور انديش باش و خوشبينى خود را متّهم كن.» (نهج البلاغه؛ نامه 53)
رهبرانقلاب همچنین در سخنان کنایه آمیز دیگری، اعتماد به شیاطین عالم را مصداق بی خردی دانسته و می فرمایند:
«چالش وجود دارد، مشکلات وجود دارد؛ برسر راه زندگى، این مشکلات هست. اگر زندگى بخواهد عزتمندانه باشد، انسانهاى داراى خِرَد و تدبیر، مشکلات را بهخاطر رسیدن به عزت و شرف انسانى و کرامت انسانى و تقرب الىالله تحمل می کنند؛ انسانهایى که بىخِرَدند همین مشکلات در زندگى آنها هست، آنها را با ذلت تحمل می کنند؛ به جاى اینکه ولایت الهى را قبول کنند، ولایت شیاطین را قبول می کنند: «وَاتَخَذُوا مِن دُونِ اللَهِ ءَالِهَةً لِیَکونوا لَهُم عِزاً، کَلا سَیَکفُرونَ بِعِبادَتِهِم وَ یَکونونَ عَلَیهِم ضِداً؛ و آنان غير از خدا، معبودانى را براى خود برگزيدند تا مايه عزّتشان باشد! (چه پندار خامى!) هرگز چنين نيست! به زودى (معبودها) منكر عبادت آنان خواهند شد (بلكه) بر ضدّشان قيام مىكنند!»(مریم: 82-81) فرمولى که انسانهاى بىخِرَد، دستگاههاى بىخِرَد، انسانهاى غافل در دنیا انتخاب می کنند و اتخاذ می کنند، اینجور در قرآن کریم رسوا شدهاست.»(93/3/6)